Mircea Eliade (n. 9 martie 1907, București, România – d. 22 aprilie 1986, Chicago, Illinois, SUA) a fost istoric al religiilor, scriitor de ficțiune, filozof și, din 1957, profesor la Universitatea din Chicago, iar din 1962, titular al catedrei de istoria religiilor Sewell L. Avery; naturalizat cetățean american în 1966, onorat cu titlul de Distinguished Service Professor, autor a 30 de volume științifice, opere literare și eseuri filozofice traduse în 18 limbi și a circa 1200 de articole și recenzii cu o tematică variată. În afară de jurnalele sale intime și manuscrisele inedite, opera completă a lui Eliade cuprinde aproximativ, peste 80 de volume. Din 1990 este membru post-mortem al Academiei Române.
Influența italiană
Dorind să-și lărgească
orizontul intelectual dincolo de cultura franceză, pe atunci dominantă în
România, Eliade învață limba italiană și cu ocazia unor călătorii în Italia îi
cunoaște personal pe Giovanni Papini și pe Vittorio Macchioro, care avea
publicații în domeniul istoriei religiilor. O indiscreție a tânărului Eliade,
care publică un interviu luat lui Macchioro, menționând unele remarci amare ale
acestuia asupra regimului lui Mussolini, i-au provocat acestuia neplăceri. În
1929 își ia licența la Universitatea București cu o teză intitulată
„Contribuții la filosofia Renașterii”.
India secretă
După cultura italiană,
filosofia indiană devine a doua pasiune a lui Mircea Eliade. Cu o bursă
particulară, începe să studieze limba sanscrită și Yoga cu Surendranath
Dasgupta, în Calcutta. Întors la București (locuiește între 1934-1940 în
imobilul aflat pe Bd. Dacia la nr. 141), își dă doctoratul în filosofie cu o
dizertație despre Yoga. În 1933 capătă mare popularitate romanul Maitreyi,
bazat pe experiența din India și pe date autobiografice. Între 1932 și 1943
publică mai multe volume de proză literară, eseuri și lucrări științifice.
Despre romanul său Maitreyi
Puține opere din literatura
universală tratează aceleași fapte în viziunea, inerent diferită și chiar
contradictorie, a doi scriitori care au fost, în același timp, protagoniștii
lor. Pentru români, romanul Maitreyi al lui Mircea Eliade a constituit
generații de-a rândul o adevărată încântare. Demn de menționat este faptul că
prototipul personajului principal al cărții a trăit cu adevărat, până în 1990,
în țara Vedelor și a Upanișadelor. Era fiica lui Surendranath Dasgupta, un
filosof indian, și se numea Maitreyi Devi. Tânărul Mircea Eliade avea, când a
cunoscut-o, 23 de ani, iar ea 16. Adolescenta scria versuri, apreciate de
Rabindranath Tagore, și avea să devină o cunoscută poetă indiană. Întâlnirea
dintre Maitreyi Devi și reputatul sanscritolog român Sergiu Al. George, la
Calcutta, în 1972, a „declanșat” scrierea unei noi cărți: Dragostea nu moare.
Tulburătoarea poveste de
dragoste din anii '30 a primit astfel o replică magistrală de la însăși eroina
ei, Maitreyi (în carte, Amrita), după 42 de ani. Romanul-răspuns, It Does Not
Die (Dragostea nu moare), scris mai întâi în bengali, a fost tradus și publicat
în limba engleză în 1976. Ne cufundăm, în timpul lecturii, în peisajul și în
mentalitatea indiană, cu mirifica ei lume a miturilor, ritualurilor și
simbolurilor. Coloana vertebrală a cărții de față este însă relatarea cu autenticitate
și cu geniu a celei mai mari minuni a lumii: înfiriparea sentimentului de
dragoste, fericirea iubirii împărtășite și destrămarea ei.
Mircea și Amrita (din
Dragostea nu moare), ca și Allan și Maitreyi (din Maitreyi), pot sta alături de
nemuritoarele cupluri Paul și Virginia, Tristan și Isolda, Romeo și Julieta.
Dragostea nu moare (1976), carte apărută până acum în limbile bengali, engleză,
germană, spaniolă și română, nu are încă notorietatea planetară a romanului
„Maitreyi” (1933). Ea însă înaintează triumfal pe aceeași cale a consacrării
universale.
Eliade și extrema dreaptă românească
De la mijlocul anilor '30,
Eliade, aparținând de grupa din jurul lui Nae Ionescu a aderat la Mișcarea
Legionară, în cadrul căreia devine un activist cunoscut. Acest lucru s-a
manifestat în articolele pe care le-a scris pentru diferite publicații, printre
care și ziarul oficial al Mișcării, „Buna Vestire”, dar și prin campania
electorală pentru alegerile din decembrie 1937. Eliade a candidat pe lista
Partidului Totul Pentru Țară (expresia politică a Mișcării Legionare) în 1937.
Eliade a fost arestat pe
data de 14 iulie 1938 în timpul unei campanii împotriva Gărzii de Fier,
campanie autorizată de regele Carol II. La vremea arestării tocmai publicase
Provincia și legionarismul în Vremea, ministrul de interne, Armand Călinescu,
considerând că Eliade ar fi autor de propagandă legionară.
Eliade a fost ținut timp de
trei săptămâni în arest la sediul Siguranței Statului de la Malmaison, unde s-a
încercat a-l convinge să semneze o declarație de disociere de Garda de Fier,
dar el a refuzat să o facă. În prima săptămână a lunii august a fost transferat
la un lagăr provizoriu din Miercurea-Ciuc. În urma unui un atac de hemoptizie,
în octombrie 1938 a fost dus la un sanatoriu din Moroeni. A fost eliberat pe 12
noiembrie 1938.
Eliade și-a estompat
ulterior activitatea legionară. În timp ce scria articole antisemite, a luat
poziție față de expatrierea unor mari intelectuali evrei și și-a menținut
amiciția cu evrei ca Mihail Sebastian. Anumiți exegeți ai operei sale au
comentat faptul că Eliade, de fapt, nu s-a dezis niciodată de ideologia
legionară, preferând să nege ulterior că ar fi autorul unora dintre articolele
care i-au purtat semnătura și că unele idei de factură mistic-totalitară sau
antisemite ar fi regăsibile în operele sale științifice. În ceea ce privește
opera literară, drama Iphigenia a fost interpretată de unii comentatori, în
frunte cu Mihail Sebastian, a fi o alegorie a morții lui Corneliu Zelea
Codreanu.
Conform Deutsche Welle, el a
fost „rinocerizat de legionarism și pronazism”.
Anii de maturitate
În toamna anului 1945 se
mută în Franța, la Paris, alături de Adalgiza (Giza) Tătărăscu, fiica din prima
căsătorie a Ninei Mareș.
Începând din 1957, Mircea
Eliade se stabilește la Chicago, ca profesor de istorie comparată a religiilor
la Universitatea „Loyola”. Reputația sa crește cu fiecare an și cu fiecare nouă
lucrare apărută, devine membru în instituții ilustre, primește mai multe
doctorate honoris causa.
Ca istoric al religiilor,
Mircea Eliade a pus accentul asupra conceptului de spațiu și timp sacru. Spațiul
sacru este în concepția lui Eliade centrul universului, pe când timpul sacru
este o repetiție a elementelor de la originea lumii, lumea considerată ca
„orizontul” unui anume grup religios. În această concepție ființele umane
arhaice erau orientate în timp și spațiu, cele moderne ar fi dezorientate. Dar
și în omul modern ar exista o dimensiune ascunsă, subconștientă, guvernată de
prezența secretă a unor profunde simboluri religioase. Centrul, camuflarea
misterelor, întoarcerea la origini sunt doar câteva dintre conceptele impuse de
Eliade în filozofia culturii. Doina Ruști a scris un dicționar de simboluri
eliadești, prima exegeză care reunește opera de ficțiune cu cea filozofică.
Catedra de Istoria
Religiilor de la Universitatea din Chicago îi poartă numele, ca dovadă a vastei
sale contribuții la literatura specializată din acest domeniu. La catedră i-a
urmat prof. Wendy Doniger. În ultimii ani de viață, în ciuda serioaselor
probleme de sănătate, Eliade a continuat să lucreze editând cele 18 volume de
enciclopedia religiilor, adunând contribuții pentru ultimul volum de istoria
credințelor și proiectând un compendiu al lucrărilor sale de istoria religiilor
care să apară sub forma unui mic dicționar. Mircea Eliade a murit la vârsta de
79 de ani, pe 22 aprilie 1986, la Chicago, fiind incinerat a doua zi.
Eliade, artistul
Opera sa literară stă
mărturie acestei convingeri de viață, frescă a problemelor existențiale în
epoca pe care a trăit-o. Întoarcerea din rai (1934) și Huliganii (1935) sunt
romane semifantastice în care Eliade acceptă existența unei realități
extrasenzoriale. Omul este în căutarea propriilor sale forțe ascunse, este
instrumentul acestor forțe pe care nu le poate controla. Această filozofie
personală este exprimată de Mircea Eliade atât în nuvele memorabile, cum ar fi
La țigănci (1959), cât și în romanul Noaptea de Sânziene (1971).
Posteritatea lui Mircea Eliade
După moartea sa, Eliade a
fost atacat de Adriana Berger (cea care s-a ocupat de aranjarea hârtiilor din
biblioteca lui Eliade incendiată la 18 decembrie 1985) cu acuzații de
antisemitism, fără a aduce dovezi, prefigurând linia atacurilor repetate care
au urmat. În România de după 1990 s-a început publicarea doar a unei părți din
cele patruzeci de volume de operă științifică și literară, preferându-se
reeditările, astfel că în douăzeci de ani nu s-a reușit publicarea integrală a
operei eliadești. Valorile spirituale promovate de Eliade au continuat să anime
proiecte culturale și după 1990, moment în care a (re)dobândit un statut de
autor mitic, în sensul discuției în jurul unei opere neintegral publicată în România.
Actualitatea scrierilor lui Eliade este probată de traducerea post-mortem a
multora din scrierile sale (în spaniolă, italiană, portugheză etc.). În rândul
tinerilor redescoperind libertatea religioasă, literatura fantastică și fronda
specifică tânărului Eliade a redeșteptat interesul pentru opera și viața
autorului.
Viața personală
Eliade a fost căsătorit de două ori: prima lui soție a fost Nina (n. Mareș, d. noiembrie 1944), cu care s-a căsătorit în 1934, iar a doua soție a fost Christinel (n. Cotescu, d. 9 martie 1998), cu care s-a căsătorit, la Paris, în 9 ianuarie 1950.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu