„El reprezintă pentru sculptură artistul major al secolului 20”
(Jacques Lassaigne)
Constantin
Brâncuși (1876–1957) este considerat unul dintre cei mai importanți sculptori
ai secolului XX și un pionier al artei moderne. Format inițial în spiritul
tradiției populare românești, el a adus în sculptura mondială o viziune profund
originală, bazată pe simplitate, esențializare și armonie. Pentru Brâncuși,
arta nu era imitarea realității, ci descoperirea formei pure, a esenței interioare
a lucrurilor.
Opera sa,
reprezentată de lucrări emblematice precum Sărutul, Cumințenia
Pământului, Pasărea Măiastră sau Coloana Infinitului, a
redefinit limbajul sculptural universal. Prin renunțarea la detalii și căutarea
unei expresii spiritualizate, Brâncuși a influențat profund direcția artei
moderne, inspirând generații întregi de artiști.
În contextul
cultural românesc, valoarea operei sale este incontestabilă: Brâncuși a
transpus în forme universale mituri, simboluri și sensibilități românești, transformând
tradiția populară într-o estetică modernă de anvergură internațională.
Ansamblul monumental de la Târgu Jiu – Masa Tăcerii, Poarta
Sărutului, Coloana Infinitului – reprezintă nu doar un omagiu
adus eroilor, ci și una dintre cele mai impresionante creații sculpturale ale
secolului trecut.
Moștenirea sa
rămâne un pilon al identității culturale românești și o contribuție majoră la
patrimoniul artistic mondial, confirmându-l pe Brâncuși drept „părintele
sculpturii moderne”.
Cele mai
cunoscute opere:
Masa Tăcerii din Târgu Jiu este o sculptură monumentală realizată de Constantin
Brâncuși, parte a ansamblului „Calea Eroilor”, omagiu adus eroilor din Primul
Război Mondial. Sculptura a fost realizată în 1937-1938 și este un simbol al
tradiției și culturii românești.
Aceasta este situată în Parcul Central,
pe malul râului Jiu, și constă într-o masă rotundă de piatră, înconjurată de 12
scaune.
Sculptura simbolizează tăcerea și
reflecția, iar cele 12 scaune reprezintă cele 12 luni ale anului, înfățișând un
moment de adunare solemnă.
Inaugurată
la 27 octombrie 1938, Coloana Infinitului are o înălțime de 29, 35 metri
și este compusă din 16 moduli octaedrici suprapuși, respectiv având la
extremitățile inferioară și superioară câte o jumătate de modul. Modulii erau
numiți „mărgele” de către autorul lor, Brâncuși.
Sculptura
este o stilizare a coloanelor funerare specifice sudului României. Denumirea
originală era „Coloana recunoștinței fără sfârșit” și a fost dedicată
soldaților români din Primul Război Mondial căzuți în 1916 în luptele de pe
malul Jiului.
Poarta Sărutului este
un trilit dăltuit din piatră poroasă, extrasă din carierele
aflate în împrejurimi, fiind alcătuită din două coloane groase, paralelipipedice,
ce sprijină o arhitravă cu
dimensiuni mai mari decât ale coloanelor, având lățimea de 6,45 m, înălțimea de
5,13 m și grosimea de 1,69 m.
Pe fețele fiecărei coloane se regăsește simbolul
sărutului, două jumătăți ale unui cerc, atât de caracteristic operei lui
Brâncuși. Arhitrava are de asemenea încrustat acest simbol, ca un fel de
filigran. În plus, tot în filigran se află încrustații ce aduc cu un fel
acoperiș al porții, ca și când poarta ar fi acoperită cu șindrilă. Bolta
porții are un ornament liniar delicat: este o continuitate de arcuri mici, iar
mai sus, pe trei linii orizontale, întâlnim continuarea unor forme ovale
identice, de parcă ar fi conturul feței și al umerilor.
Poarta Sărutului arată ca un arc de triumf, simbolizând triumful vieții asupra morții.
20 lucruri pe care ar trebui să le știi despre Brâncuși și opera sa:
1. S-a născut în 1876 în Hobița, județul
Gorj.
2. Și-a început ucenicia în Craiova.
3. A plecat din România pe jos până în
Franța.
4. În apropiere de Lunéville l-a prins o
ploaie stravănă, care era să-i aducă sfârșitul, însă a fost salvat de
călugărițele de la o mănăstire din apropiere.
5. A expus pentru prima dată în 1906, la
30 de ani.
6. În 1914, Brâncuși deschide prima
expoziție în Statele Unite ale Americii, unde creează mare vâlvă.
7. Nu i-au plăcut scena, gloria.
8. Când a transportat „Pasărea din
Văzduh” din Paris în SUA, vameșii din America l-au obligat să plătească taxa
pentru obiecte comerciale, deși nu trebuia. I-au inclus opera de artă la
categoria „ustensile de bucătărie și instrumente muzicale”.
9. În urmă incidentului, a dat SUA în
judecată și a câștigat procesul.
10. Muzeul Național de Artă Modernă din
Paris (Centre Pompidou) are un număr important de lucrări ale lui Brâncuși.
11. Autoarea Moni Stănilă povestește cum
Brâncuși era să moară înecat, însă s-a prins în ultimul moment de o bucată de
lemn și s-a salvat. A păstrat „opera salvatoare” în atelierul său.
12. Brâncuși ar fi făcut Statului Român
oferta de a-i lăsa moștenire mai multe lucrări și chiar atelierul său din
Paris, dar ar fi fost refuzat pe motiv că era un reprezentant al burgheziei
decadente. După refuz, în 1951 a cerut cetățenie franceză, a obținut-o un an
mai târziu și, astfel, a lăsat totul Franței.
13. Una dintre cele mai cunoscute opere
este „Coloana Infinitului”, care face parte din trilogia Ansamblului Monumental
din Târgu Jiu, compus din Coloana Infinită, Poarta sărutului și Masa tăcerii.
14. Coloana are o înălțime de 29,35
metri.
15. Comuniștii au încercat să dărâme
Coloana pe motiv că „e lipsită de importanță” și pentru că aveau nevoie de
fier.
16. Tănasie Lolescu și tractoristul
Milotin au legat lanţul tractorului de primul modul al Coloanei. A tras cu
tractorul cu care veniseră, dar lanţul s-a rupt. Au legat din nou lanţul, dar
de mai multe ori în jurul Coloanei, şi au tras din nou. Tractorul s-a ridicat
pe două roţi, dar Coloana nu s-a clintit.
17. Se presupune că Brâncuși și Maria
Tănase ar fi avut o relație. Ea avea 25 de ani, el 62.
18. A fost înmormântat la cimitirul
Montparnasse din Paris.
19. O copie a atelierului lui Brâncuși a
fost construită în piața din fața Pompidou Centre și poate fi vizitată. Acolo
sunt peste 130 de sculpturi și alte sute de obiecte de artă.
20 Este cel mai inspirațional sculptor
din perioada modernă.
- Baba, Dumitru.
Brâncuși. Timișoara: Editura de Vest, 1995. ISBN 973-36-0247-7
- Muntenus, Horia.
Dincolo de Brâncuși. Cluj-Napoca: Editura Gedo, 2008. ISBN 978-973-88284-8-3
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu